Monday, May 11, 2009

Semusim Tanpamu-Part 6

Hatinya terlalu rindu pada seorang wanita yang telah mencuri hatinya setahun dulu. Sofea tetap dalam ingatannya. Cintanya menjadikan dia termenung bila ada saja masa yang terluang. Terbawa-bawa sehingga dalam mimpinya. Tapi bilakah dia dapat bertemu wanita yang terlalu dia sayangi. Mungkin dia akan terkedu bila berhadapan dengan wanita yang dicintainya tapi dia mahukan luahan cinta hatinya perlu diluahkan. Sebab dia merasakan dirinya tidak mampu tanggung penderitaan yang dirasai.

“Mama.. esok boleh tak Zita buat party harijadi kat rumah?” liuk lenggok anak kesayangan Datin Salbiah membuatkan dia menyetujui rancangan Zita. “Tapi ingat, mama tak benda yang bukan-bukan terjadi kat rumah ini”. Zita mengangguk tanda faham. “Baik mama.. Sayang mama.. nanti mama cakapkan kat papa boleh? Pujuklah papa.. boleh ye mama?” Datin Salbiah faham perangai suaminya. Kadang-kadang perangai Zita melampaui batas. Datuk Razif pernah menampar Zita dan menyebabkan Zita lari dari rumah. Datin Salbiah yang memujuk Zita untuk pulang ke rumah.

“Pia tak nak pergi ke rumah Datuk Razif. Kak Sal tolonglah faham keadaan saya.” Sofea risau kalau dia diapa-apakan dalam jamuan harijadi yang dianjurkan oleh Zita. “Pia tak pergi seorang. Pia akan pergi dengan kak Sal dan abang Pian. Sebab Datuk dah ajak kami. Jadi kami kena pergi.” Malam itu dengan hati yang gundah gulana Sofea melangkah ke rumah Datuk Razif buat kali kedua. Dia memegang erat tangan kakaknya. Dia mengimbau kenangan dulu sehingga perasaan takut keluar dari mukanya. “Eh, Sal dah datang? Alahai.. comelnya anak Sal. Kenapa tak bagitahu Sal dah ada orang baru?” Datin Salbiah tidak mengesyaki apa-apa yang terjadi pada keluarga itu. Sufian tidak dapat terima apa yang berlaku pada adiknya. Pada malam itu, Sufian tidak menyenangi pandangan mata Fairuz. Dia sempat menguis bahu isterinya untuk melihat tingkah laku anak Datuk Razif.

Fairuz terkejut bahawa Sofea telah diundang ke majlis harijadi adiknya. Gadis yang dia rindui. Dari raut wajah Sofea, dia yakin Sofea tidak melupakan perbuatan yang dilakukan olehnya dulu. Dia mengharap kemaafan dari gadis itu untuk menerimanya. Pucat lesi wajah kesayangannya dapat menunjukkan segala-galanya. Dia hanya dapat melihat dari jauh. “Sofea perlu ditawan hatinya. Sofea kepunyaanku. Tapi siapa bayi yang berada dalam dakapannya? Adakah dia sudah berkahwin? Adakah dia mengahwini Sufian?” Fairuz tertanya-tanya kedatangan bayi yang dikendong oleh Sofea.

Sofea tidak selesa pandangan Fairuz. Pandangan itu yang menjadikan tidurnya menjadi ngeri sejak kejadian itu. Kelakuannya semua tidak kena. Adakalanya Fairuz menunjukkan muka tanda tanya. Sofea tahu apa yang difikirkan oleh Fairuz. Sofea sengaja bermain dengan anaknya, Aisyah. Dia membiarkan Fairuz tertanya-tanya apa yang terjadi pada dirinya.


1 comment:

  1. ala..... pendek nyer.... sambung lagi.... cepat2 sikit tau....

    ReplyDelete